1. המפתח
למה זה נמרוד שמח?
- כי מצא את המפתח
- המפתח היחיד:
בשמחה להיות תמיד!
בשמחה תמיד, עם לב טוב,
כמצוות נחמן מברסלב!
גם את זאת צריכים ללמוד
- מבוגרים מתינוקות!
2. האוניברסיטה של נמרוד
מר נמרוד - כל הכבוד!
מר נמרוד הלך ללמוד!
לא בגן, לא בכיתה,
- באוניבר - ברסיטה!
שם מלא צעצועים,
ומיני אבזרים,
יש שם כל מיני שטויות,
סובבות ומבדרות,
ומקנות מיומנויות!
ובתום ההשכלה,
הוא עובר לאכילה,
יש לו בטן חכמה:
- ברעב ובצמא,
לא ילמד עוד מאומה!
15.6.2012
3. שביתה.
לנימרוד נמאס ללמוד,
הוא רוצה יותר כבוד,
הוא מכריז על השביתה,
מאוניבר - ברסיטה!
הוא רוצה - אחד ושתיים,
לעלות על הידיים,
לגינה בא לטייל,
מחפשים טיפה של צל,
ורואים פרפר לבן -
בא ישר מקזחסטן,
גם רואים פרפר צהבהב -
בא ישר מחוף שנהב.
הכל קולט הוא בשקידה,
ונמשכת למידה!
16.6.2012
4. סוד גדול
הנה מגלים את הסוד הגדול:
ללכת ללמוד אי אפשר בלי ליפול!
6.8.2012
5. Social Graces
בן חודשים תשעה וחצי,
לומד נמרוד את סושיאל גרייסז,
וראשיתם - תנועות ידיים,
- ברכת ״שלום״ וגם ״כפיים״.
מה משמעות של הברכות,
נמרוד עוד לא כל כך מבין,
אך שתי כפיים להכות,
- זה רעיון, לעומת זאת,
כל כך פשוט, כל כך טבעי!
כל כך ברור הרעיון,
הוא - לשתף שמחה ורון,
הנה - גם סבא, גם ילדון,
מוחאים כפיים בלי חשבון!
נביא במרץ לטובת מעוניינים,
מנה מורחבת לכפיים חרוזים:
בן חודשים תשעה וחצי,
לומד נמרוד את סושיאל גרייסז,
וראשיתם - תנועות ידיים,
- ברכת ״שלום״ וגם ״כפיים״.
מה משמעות של הברכות,
נמרוד עוד לא כל כך מבין,
אך שתי כפיים להכות,
- זה רעיון, לעומת זאת,
כל כך פשוט, כל כך טבעי!
כל כך ברור הרעיון,
הוא - לשתף שמחה ורון,
הנה - גם סבא, גם ילדון,
מוחאים כפיים בלי חשבון!
נביא במרץ לטובת מעוניינים,
מנה מורחבת לכפיים חרוזים:
שמחים
מחי - מחי כפיים,
היום שמחים כפליים!
שמחה עד השמיים!
כולם אוכלים פי שתיים!
עושים טבילה במיים,
וגם שותים לחיים!
גם קוניאק וגם יין!
ובחסדי שמיים,
גם יציאת מצריים!
מנשה ואפריים!
סביב לירושליים!
היום שמחים כפליים!
שמחה עד השמיים!
כולם אוכלים פי שתיים!
עושים טבילה במיים,
וגם שותים לחיים!
גם קוניאק וגם יין!
ובחסדי שמיים,
גם יציאת מצריים!
מנשה ואפריים!
סביב לירושליים!
רוקדים
מחי - מחי כפיים,
נרקוד בצהריים,
במשך שעתיים,
קבוע, כל יומיים,
מנענעים מותניים,
בקצב עם ירכיים,
ואז בעוד שבועיים,
קרועות הנעליים,
וכואבות אוזניים,
ומסכנות רגליים,
- נלך על הקביים!
נרקוד בצהריים,
במשך שעתיים,
קבוע, כל יומיים,
מנענעים מותניים,
בקצב עם ירכיים,
ואז בעוד שבועיים,
קרועות הנעליים,
וכואבות אוזניים,
ומסכנות רגליים,
- נלך על הקביים!
אופניים
מחי - מחי כפיים,
נרכוב על אופניים,
על הקידון - ידיים,
על הדוושות - רגליים,
ועל הכביש - עיניים,
ומתאמצות שוקיים,
ומתהפכות מעיים
,ורועדות ברכיים,
ואז בעוד שנתיים,
יש כוח בגפיים!
נרכוב על אופניים,
על הקידון - ידיים,
על הדוושות - רגליים,
ועל הכביש - עיניים,
ומתאמצות שוקיים,
ומתהפכות מעיים
,ורועדות ברכיים,
ואז בעוד שנתיים,
יש כוח בגפיים!
7.10.2012
6. יעוד
ככל שנמרודי גדל בימים,
הוא מתחיל להבין משמעות הדברים,
וראשיתה של אותה משמעות,
הרי היא הבנה: לדברים יש יעוד,
כך נמרוד מנחש היעוד של הראש,
ומנסה עליו כובע לחבוש,
מסתבר שאין זה יעודו היחיד,
גם את המסרק לשער הוא מושיט!
הוא רואה מטאטא שעומד בפינה,
ולתפקידו מגלה הבנה,
העניין מוצא חן בעיניו של נמרוד,
וחמוש במטאטא הוא מתחיל לנקות...
הוא מתחיל להבין משמעות הדברים,
וראשיתה של אותה משמעות,
הרי היא הבנה: לדברים יש יעוד,
כך נמרוד מנחש היעוד של הראש,
ומנסה עליו כובע לחבוש,
מסתבר שאין זה יעודו היחיד,
גם את המסרק לשער הוא מושיט!
הוא רואה מטאטא שעומד בפינה,
ולתפקידו מגלה הבנה,
העניין מוצא חן בעיניו של נמרוד,
וחמוש במטאטא הוא מתחיל לנקות...
כובע - ראש ומסרק, מטאטא - ניקיון,
לדברים יש יעוד - מתגבש רעיון!
אז בחקר יעוד הוא עולה עוד שלב,
ובכל צעצוע נועץ את שיניו!
לדברים יש יעוד - מתגבש רעיון!
אז בחקר יעוד הוא עולה עוד שלב,
ובכל צעצוע נועץ את שיניו!
18.1.2013
7. כן ולא (א)
לדבר לא למד עוד הנכד נמרוד,
אבל כבר החל להבחין בין ברירות,
לא נורא אם בחירה היא עדיין בנאלית,
ומוגבלת כולה למרחב הבינארי,
כל ברירה - אוכל, בגד, שתייה, צעצוע,
נבחנת לפני החלטה וביצוע,
את ה״כן״ הוא עוד לא מבטא בבטחה,
אך ה״לא״ הוא ברור ומלא מחאה!
את ראשו, כשעניין לא מתאים ממילא,
הוא משמאל לימין מנדנד בשלילה!
לקח לנו: ה״לא״ - הוא מהיר ופשוט,
וה״כן״ - הוא מורכב ודורש התעמקות...
14.2.2013
8. כן
ולא (ב)
מתבונן בדפנה ובאחיה נמרוד,
ומבין מה קשה היא הדרך ללמוד
ולדעת בין כלל בקשות ושאלות -
לתת - את ה״כן״, לקבל - את ה״לא״.
ואולי יש כאלה שבכל החיים,
את החוכמה הזאת לא מבינים?
14.4.2013 - 15.5.2019
9. מופלאות החשבון
שלוש ועוד שבע - זה עשר,
בדיוק כמו ארבע ועוד שש,
ואותה תוצאה - איזה פלא!
- מחיבור של חמש עם חמש!
דפנה צוהלת,
שמחה וששון!
- הנה נחשפים
מופלאות החשבון!
וחוק החילוף אותה כלל לא מרשים,
ארבע ועוד שש - זה כמו שש וארבע,
לכבוד שטות שכזאת לא עורכים מסיבה...
הו, אורחות חשיבה - כמה הם מופלאים!
18.10.2013
מכל המספרים הרבים
שבטבע,
נמרוד מעדיף ואוהב את
השבע,
כך סבא לספור מלמד את
הנכד,
כדי שכולנו נרגיש את
הנחת:
סופרים מאחת ועד ארבע
בקצב
נמרודי ב״שבע״ משלים את
הרצף!
וגם אם סופרים עד חמש
או שלוש,
נומרוד מסיים עם ה״שבע״
שלו!
אך אל דאגה - אם עד שש
מגיעים,
נמרוד נאמן - וב״שבע״
משלים!
תמיד מלא חן ושמחה
וששון,
בשבע נמרוד מסיים
החשבון!
איך יודע הנכד שלי
החמוד,
כי לשבע מקום מיוחד
בתרבות?
וגם בתורה מסופר כי פרעה
וגם בתורה מסופר כי פרעה
בחלומו ראה שבע פרות,
ושבע שנים יעקב ברחל,
עבד ועוד שבע - השם
ירחם!
ובכן חברים, נצטרך
לחכות
- ישלוט בחשבון על בטוח
נמרוד,
לפני שיגיע לשבע ברכות!
3.12.2013
11. La vita e bella
אין מה לעשות - במבצע ״צוק איתן״,
מגיעים אזעקות וטילים עֲדֵי כאן
וּמסתבר שגם לי מתחשק
לַמלחמה ליצור Gamification
משימה לא פשוטה אז מוטלת עלינו,
להסביר מה קורה מסביב לילדינו,
להפיג פחדים, רגישוּת לגלות
ולענות בחוכמה על שאלות
ואתגר לא פשוט הוא - שאלות ילדינו,
כמו גם אלה שאנו מפנים לעצמנו:
איך צוּרפו ״אזעקה״ ו״מקלט״ ו״טילים״,
בשפת הַילדים - לאוצר המילים,
וראשית הסברים על ״עובדות החיים״,
דווקא במלחמה וּבמוות נוגעים.
ולדפנה על כך - קושיות - לבטים,
שכמוהם עד כֹּה לא שמענו:
אם מותר להרוס לאויבינו בתים,
מותר גם להם להחריב את שלנו?
וּלְאמא - תשובה רצינית, לא משחק,
ככה היא עם הבת מנהלת שיחה:
כי בתים שהפצצנו - בהם מחבלים,
נשק אוגרים, פצצות וטילים,
ואילו בבית אצלנו רואה את,
אין שום נשק - יכול כל אחד זאת לדעת,
אבל הילדה ממשיכה להקשות,
ונימוק יש בפיה פנְטַסְטִי,
- לאחִיהּ ולה יש חִיצים וּקְשַתוֹת,
וגם רובֵיי מיים - מפלסטיק!
זה דווקא אנחנו - מבוגרים,
כדי מֵהאֵימה לתפוס קצת מרחק,
את המלחמה הופכים למשחק,
וכמוֹה בעצם את כל החיים.
ומאמינים בְחלום, בִתְפילה,
בתמונה: הארסנל של דפנה ונמרוד
26.7.2014
12. דפנה, קדימה!
דפנה, קדימה, אֱמָץ וֶחֲזַק!
- לא נכון שהכול בחיים הוא משחק!
כי חכם קם בלילה וּמְבקש
טְרֶנְד חדש להמציא - Gamification
- להפוך כל לימוד, עבודה ועיסוק,
למשחק מטופש עם ווטסאפ או פייסבוק!
גם חקר גרעין, גם לימוד רפואה,
יְיעֲשו כך ללא מאמץ וזעה,
אך במשחקים גם הכי מצחיקים,
יש מפסידים ויש מנצחים,
וּכְדֵי לנצח לא די כישרון,
- דרוש מאמץ וגם כוח רצון,
עם קצת מאמץ, התמדה וּבִצְחוק,
בבריכה את יפה למדת לשחות!
ועוד מאמץ לא גדול בשעות פנאי,
- והנה - את רוכבת על אופניים!
אם רק בתרגול את תתמידי - כִּי טוב,
מהר תלמדי גם לקרוא גם לכתוב!
מקנה מאמץ עוד הרבה השגים.
לדפנה כולם בעתיד מחכים!
גם בספורט מאתגר וּבְמשחק משמח,
- עוזר מאמץ למזל לנצח!
ואם כֵּן מאמץ היה וּאמִתי,
אז גם ההפסד הוא מַשמעותי,
כי גם אם הפסדת הפעם, חבר,
לכבוד הוא הפסד מול יריב מאתגר!
אז נחזור על קריאה זו באופן נמרץ:
דפנה, קדימה! חֲזַק וֶאֱמָץ!
10.7.2014
13. משא ומתן
מה דפנה אוהבת הכי - אין ויכוח,
- לעולם זה משא ומתן ומיקוח,
ואם יש נושא למיקוח מתאים,
אזי הילדה לא לוקחת שבויים!
לה כשרון עורכדין מהקדוש ברוך הוא,
אך גם נַא סְטַרוּחוּ בִּיבַיֶיט פְרוֹרוּחַה! *
הנה על קריאה - סוגייה ישנה:
מה, מי, איפה וכמה - לפני השינה,
כמו עורכדין מתווכחת ילדה,
ומתמקחת ממש עד זוב דם,
שֶאִמא תקרא, לא רק פרק - יותר,
בכורסה בסלון, לא, היא לא תוותר,
ילדה מתעקשת, כועסת מאוד,
ומתרגשת ממש עד דמעות,
בא אני עם פשרה - שאקרא לילדה,
בלי חשבון, עד בלי סוף, רק כשהיא - במיטה
מאושרת כמו מנצח בפוקר,
ומתכננת קריאה עד הבוקר,
עולה למיטה, שׂמה ראש על קרית,
מקשיבה לסיפור שאני לה מקריא,
ואחרי ארבע דקות הקשבה מזהירה,
ממיטתה נשמעה נחירה...
------------
* פתגם רוסי И на старуху бывает проруха שמשמעות: גם אבדאי גדול לפעמים נופל בפח
22.10.2014
14. חִיתוּל תַעֲלוּל
מגיעה השעה הטובה ונמרוד,
נגמל מחיתול, אין לו צורך בו עוד,
הִנֵה התחילה תקופת גאולה,
ואתה - עליה בדרגות אצולה:
ראשית - כמו נפתלי ב״סיר הסירים״,
גאה, הוא מוכיח ביצוע מרשים,
אחרי זה עולה למושב האסלה,
בעזרת מדרגה בְסוּלָם אצולה,
אך הכי אצילי הוא - בְקֶשֶת בגן,
להרטיב אדמה תחת עץ רענן!
ורק לפעמים לשֵינה אוֹ טיול,
נגד כל תקלה ומוּל כל תעלול,
אימא דואגת לשים לו חִיתוּל.
עץ רענן
15.11.2014
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה