יום שישי, 25 ביוני 2021

בא-לי-לא-בא-לי                                                                  לדפנה בת ה-4

                                                                    

סיפור על ילדה חמודה ושמחה,

על מחשב ועל סוד מערה חשוכה

 

אספר משל חוכמה

על ילדה ועופרה שמה.

עופרה היא ילדה שמחה

בכל תחום היא מצליחה:

מציירת ורוקדת,

ומהר היא מתנדנדת

בעצמה בנדנדה,

ולגמרי לא פוחדת,

ובכלל היא – זאת נדע –

אמיצה וחמודה!

וּבלי מצופים במים

עוד מעט תתחיל לשחות,

ולרכוב על האופניים

היא למדה יפה מאוד.

היא יודעת גם שירים,

חרוזים ומשחקים.

יש לה טעם בבגדים

ובמיני מאכלים.

ועופרה היטב יודעת

כמה חשובה המשמעת,

הליכוֹת ונימוסים,

אדיבוּת וגינונים:

יש לקום לגן מוקדם

וללמוד שם עם כולם

לאכול בפה סגור,

להיות בשקט בשיעור,

ואחרי אמבטיית מים

לצחצח ת׳שיניים.

 

יפה, חכמה, עדינה ומוכשרת –

עופרה, בקיצור, היא ילדה לתפארת!

 

אך פתאום לא מכבר נתגלה סוד נורא:

בין הרים וגבעות שם ישנה מערה.

עקרבים ונחשים רוחשים בתוכה,

וּכְבֵדה גם ביום שמש בפנים חשֵכה.

ובחושך בתוך צחנה חריפה

לבושה בסחבות מופיעה מכשפה!

יש לה עור קשקשים, מטאטא וזנב

ואפה הארוך מעוקם כמו וו.

בעלת המערה – מכשפה מרושעת,

מזימות ותככים להמציא רק יודעת...

וגרוע מכול – מחבואה היא נוטשת –

גלימתה המיוחדת מייד היא לובשת.

בגלימה שכזאת לא נראית היא באור,

ולקִרבוֹ של כל ילד יודעת לחדור.

 

וכשכך היא נכנסת לתוך ילד חמוד

בלי הכר משנה לו את ההתנהגות...

ושכחתי לומר – לא אדע מה קרה לי –

כי שם המפלצת הוא בא-לי-לא-בא-לי!

 

ולאחרונה היא בחרה מטרה –

אתם לא תאמינו לי – את עופרה!

 

פתאום מדי פעם ובלי להזהיר

את עופרה שלנו קשה להכיר.

מעקמת פרצוף ובקול מייללת:

חולצה זו לא-בא-לי, בא-לי אחרת!

חולצה, מכנסיים, פיג׳מה, גרביים,

שמלה, חצאית, תחתונים, נעליים!

כל מה שנמצא וזמין הוא ״לא-בא-לי״,

והבכי מתחיל בצורה לא נורמלית.

ואם בזמן הארוחה פתאום תגיע המכשפה,

אז "לא-בא-לי צלחת, גם זאת לא יפה!״

וגם בין שלל המאכלים

קשה למצוא אחד מתאים...

אז עכשיו זה ברור כמו האור ברקיע –

המפלצת אל עופרה שלנו הגיעה!

כשבא-לה – נכנסת, לא-בא-לה – יוצאת,

ואת מה שעושה היא – אין כוח לשאת!

במקום הילדה – חמודה ושמחה,

מסכנונת יושבת קטנה ובוכה...

 

אומללים גם ילדה וגם אימא ואבא,

מתחבטים מה קורה פה גם סבתא, גם סבא!

מתלבטים, נבוכים, לא יודעים מה עושים,

איך את המכשפה הרעה מגרשים

ומהצרה הצרורה איך לצאת?

כמובן בימינו, התשובה - אינטרנט!

אימא ואבא, שתי סבתות, שני סבים,

רצו מייד להדליק מחשבים,

לחרוש את הרשת כל כך דאגו הם,

שמרוב חריצות הם הפילו את גוגל!

כה חזק על קלידים לחצו הם, אפילו

לבסוף, במזל גם את הפייסבוק הפילו!

כך חרשו וחיפשו בעולם הווירטואלי

נשק, קסם, שיקוי נגד בא-לי-לא-בא-לי...

אִמרת קסם סודית נגד בא-לי-לא-בא-לי

נמצאה לבסוף באתר האוסטרלי!

הקלה עצומה כל החברֶה הרגישו

כשפתחו האתר שמצא סבא מישה!

כה הייתה זו אִמרה חזקה וסודית,

שאפילו הייתה בה שורה ברוסית:

 

אִמרת קסם נגד המכשפה –

בא-לי-לא-בא-לי

טִיבְּיָה מִי נְיֶה זְבָלִי.[1]

עופי, ס'תלקי ותחלי בקדחת

כי בא לי, סלחו לי, לבעוט לך בטוסיק...

 

וכשאומרים זאת מהר ורצוף

אין לבא-לי-לא-בא-לי כבר כוח כישוף!

מייד היא עוזבת – אין עוד סכנה

רק טיפה נשאר הריח של הצחנה...

 

ושוב לפנינו ניצבת ילדה

יפה, מאושרת, נבונה וחמודה!

 

ומי שיעז את החרוז הנכון בקול רם להגיד

אז בא-לי-לא-בא-לי תסתלק לה, אולי לתמיד!

 

27.5.2012

 

***



[1] לךְ לא קראנו. Тебя мы не звали -


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה